"Marzę, aby każdy człowiek na świecie posiadał własny komputer Apple. W
tym celu musimy stać się olbrzymią firmą marketingową" - stwierdził
przed laty Steve Jobs, a my dzisiaj spróbujemy naszkicować, czym dla
niego jest marketing.
Jobs zawsze wierzył, że sprytne kampanie reklamowe mogą stać się gwarantem sukcesu firmy. To dlatego w strategii Apple reklama zajmowała bardzo ważne miejsce. Najważniejsze po technologii.
Wydaje się, że w Apple dość szybko odkryto przepis na połączenie rewolucyjnej technologii z marketingiem, który stał się skutecznym narzędziem odróżnienia się od konkurencji. Kampanie Apple od samego początku były odważne i niesztampowe. Miały być inne niż wszystkie. Wskazywały cele marki i mówiły o jej podstawowych wartościach, takich jak kreatywność, ambicja, wyjątkowość. W reklamach Apple produkt schodzi na drugi plan. Akcentowany jest za to inspirujący styl życia a nowoczesne technologie awansują do rangi ważnego elementu mody. Reklamy uwolniono także od technicznego żargonu, liczb, cech i właściwości produktów.
Prawdą jest, że kampanie Apple mają też rzesze nieprzejednanych krytyków. Ale cóż... póki co są skuteczne, a zwycięzców się nie sądzi;)
Legendarna reklama Maca z 1984 roku. Jeden z najsłynniejszych spotów w historii.