facebook
Dzwoń na Skype
Kanał RSS
Życzenia Świąteczne


2011-11-04

Zaprojektować innowację

Zaprojektować innowację
Gdyby spytać przeciętnego Kowalskiego o najbardziej innowacyjne firmy na świecie, z pewnością padłyby takie nazwy, jak Google, Apple, czy Microsoft. Tymczasem istnieje firma, która jest swoistą innowacją do kwadratu. Mowa o czołowej amerykańskiej firmie projektowej IDEO, której kulisy i metodologię pracy przybliżają Tom Kelley i Jonathan Littman w książce „Sztuka Innowacji”.

Zdaniem autorów, kluczem do sukcesu rynkowego jest właśnie innowacyjność, rozumiana jako kompozycja odpowiedniej metodologii, procedur, kultury oraz infrastruktury. Nie trzeba być przy tym doskonałym w każdej dziedzinie. Można być najlepszym w kilku kluczowych obszarach oraz po prostu dobrym w innych. Innowacyjność opiera się na metodologii, w której można wyróżnić pięć etapów.

Pierwszym z nich jest zrozumienie klienta, technologii oraz uświadomienie występujących ograniczeń. Kolejnym etapem jest diagnoza potrzeb. Później, niezbędna jest wizualizacja doświadczeń klienta w kontekście nowych produktów i usług. Bardzo ważnym elementem tego procesu jest burza mózgów, której wyniki służą do nakreślenia możliwości, użyteczności nowych produktów lub usług z punktu widzenia użytkownika. Następnie, należy ocenić i udoskonalić prototypowe pomysły w serii szybko powtarzanych doświadczeń. W tym celu należy uzyskać jak najwięcej informacji zwrotnych – od własnego zespołu, klienta, ekspertów niezaangażowanych w projekt oraz docelowego rynku. Ostatnim etapem jest wdrożenie do zastosowania komercyjnego. Trwa on zwykle najdłużej i bywa najbardziej wymagający.

Brzmi zawile, ale nie jest to zadanie karkołomne, co doskonale widać na przykładzie samej firmy IDEO. Jak się zresztą zwykło mówić, bez pracy… nie ma kołaczy ;)









Inne z kategorii Ciekawostki