facebook
Dzwoń na Skype
Kanał RSS
Życzenia Świąteczne


2010-08-16

Przyczepna reklama

Przyczepna reklama
Obiegowa prawda głosi, że odbiorca zapamięta reklamę, gdy zetknie się z nią co najmniej sześć razy. Niektórzy uważają, że o skuteczności reklamy decyduje dowcip, jaskrawe barwy, wyrazista grafika i do tego wizerunek znanej osoby. Inni twierdzą, że kluczem do sukcesu jest przyczepność.

Przyczepność wymyka się sztywnym definicjom, dlatego najlepiej zilustrować ją przy pomocy eksperymentu przeprowadzonego na Uniwersytecie Yale. Badano tam skuteczność reklam, próbując nakłonić studentów do szczepień przeciwko tężcowi.

Badacze podzielili studentów na kilka grup. Każda z nich otrzymała broszury informujące o zagrożeniu chorobą i bezpłatnych szczepieniach. Zgodnie z założeniami studenci, którzy otrzymali broszury bardziej drastycznie prezentujące zagrożenie tężcem byli bardziej zainteresowani szczepieniami od tych, którzy otrzymali broszury o łagodniejszej wymowie. Deklaracje nie znalazły jednak potwierdzenia w praktyce. Zaledwie 3 procent uczestników eksperymentu rzeczywiście się zaszczepiło.

Powtarzając eksperyment dokonano nieznacznej modyfikacji w broszurze, co sprawiło, że procent zaszczepionych wzrósł do 28 procent. Tym nowym, z pozoru błahym elementem broszury był plan miasteczka studenckiego z zaznaczoną przychodnią lekarską i informacją o godzinach otwarcia gabinetu szczepień. To pozwoliło zaplanować wizytę i zmieniło zwykłą ulotkę w praktyczny poradnik o charakterze osobistym.

Wyniki eksperymentu udowadniają, że można zwiększyć siłę przekazu reklamowego, jeśli przedstawimy informację w odpowiedni sposób. Odbiorcy reklamy muszą znaleźć w reklamie element, który łatwo zapadnie w pamięć i zachęci ich do działania. Wystarczy tylko go znaleźć;)

Źródło:
M. Gladwell, Punkt Przełomowy, Kraków 2009

***
Zainteresowanych wsparciem w zakresie szeroko rozumianej reklamy zapraszamy do zapoznania z naszą ofertą. Szczególnie polecamy działy Projektowanie graficzne, Copywriting i opieka redaktorska.








Inne z kategorii Ciekawostki